Tilling Träning & Livskraft | Varför träna de djupa magmusklerna?
15176
post-template-default,single,single-post,postid-15176,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive

Varför träna de djupa magmusklerna?

23 Mar Varför träna de djupa magmusklerna?

Under graviditet samt direkt efter förlossning är många kvinnor osäkra på hur de ska träna och om de ska träna alls. Med rätt träning kan de behålla styrka genom graviditeten, förbereda för förlossning samt rehabilitera och balansera kroppen efter födseln. Att jobba med de djupa magmusklerna under graviditeten kan minska riskerna för diastasis recti (magmuskeldelning) efter förlossning med upp till 35% .

Har du en diastas och/eller dålig kontroll på bålen och dess djupa muskler kan det leda till att du får svårt att stabilisera ländrygg och bäcken. Detta i sin tur kan ge väldig smärta. Har du bråttom igång med löpning och hopp kan det även ge smärta runt höfter och knän.

Med hjälp av aktiveringsövningar av den djupa magen kan du lättare hitta magstödet och återfå din forna form efter graviditeten. Stödet hjälper dig att få bättre ork i vardagen och vem vill inte komma i sina gamla jeans

12443011_10154006316251948_1750385857_n

På översta bilden har jag ingen aktivering och på den nedersta är det påkopplat. Många tror att det ska kännas jättemycket och slår gärna på alla lager magmuskler

Magmuskulaturen består av 3 lager muskler. Den ytliga raka bukmuskeln, sneda magmuskler innanför och det som vi kallar djupa magen (transversus abdominis) längst in. Under graviditeten förflyttas de yttre magmusklerna åt vardera sida för att lämna plats åt det växande barnet. Musklerna fäster i ett band av bindväv, Linea Alba, och diastasen uppstår när bindväven töjs ut och i vissa fall dras sönder och skiktas.

Diastasen kan läka ihop av sig själv vilket främst sker de första 8 veckorna, men även om delningen gått ihop har många mammor svårt att hitta och kontrollera de djupa magmusklerna vilket ofta ger en putande mage.

Jag kan hjälpa dig att kontrollera dina magmuskler och även ge dig övningar för hur du ska kunna träna på egen hand. kontakta mig så bokar vi en tid

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.